Friday, April 8, 2011

cerita mistik < tidak sedar menghuni di rumah puaka >

assalamualikum..
hari ni aku nak buat cerita mistik pulak.. tak semua yang suka membaca kan.. ni untuk pengetahuan je.. hehehe 

sejak berpindah ke rumah baru, anif ( bukan nama sebenar ) asyik mimpi yang buruk-buruk.dia tak ceritakan pada sesiapa lebih-lebih pada isterinya, yang sarat mengandung anak sulung. taku-takut menganggu emosinya. rumah baru yang didudukinya disewakan daripada seorang lelaki tua yang di kenali tok anjang ( bukan nama sebenar ).  

suatu malam, anif tidak boleh tidur. jam menunjukkan dua pagi.dia mundar mandir dari bilik tidur ke ruang tamu. isterinya pula begitu lena dibuai-buai mimpi, boleh dikatakan setiap malam..

pernah anif menduga perasaan isterinya sejak berpindah. nampaknya tidak ada apa-apa yang membimbangkan perasaan suria ( bukan nama sebenar  )  sedikit sebanyak perasaan anif lega. biarlah dia padamkan mimpi-mimpi buruk yang sering menganggu tidurnya saban malam itu. 

aduh!aduh! terdengar suara rntihan suria dari dalam bilik." bang, perut saya ini memulas-mulas, sakitnya "  nampaknya masa telh tiba suria da nak bersalin. bergegas anif ke hospital. dua jam kemudian suri selamat melahirkan bayi perempuan seberat 3.5 kilogram. alangkah gembiranya anif bergelar ayah setelah lebih tiga tahun menunggu.

masa berlalu begitu pantas, anaknya Sofeya (  bukan nama sebenar  ) sudah masuk lima bulan. asyik menangis tak henti-henti.. sejak lahir sofeya macam itu. puas anif berubat,sama ada moden dan tradisional, tapi keadaan sofeya tidak berubah. 

anak awak ini terkena ganguan maklut alus. sejak isteri awak mengandung lagi benda itu sudah mengikut. saya syorkan awak berpindah dari rumah sewa sekarang, rumah ini ada sejarahnya..  saya kira sudah ramai penghuninya yang terkena. cuma awak saja yang tidak tahu. lagipun awak kata, tidak pernah tengok wajah tuan rumahnya, mungkin ada perkara yang disembunyikan oleh dia. kata ustaz jusoh (  bukan nama sebenar  ) seorang pakar perubatan tradisional islam yang terkenal. mula anif tidak percaya, tapi bila teringatkan cerita jiran-jiran, memang betul apa yang di katakan ustaz jusoh..

menurut cerita, pernah berlaku satu pembunuhan ngeri tidak lama dulu. ada yang kata di kalangan ahli keluarga tuan rumah juga lelaki yang dikenali tok anjang itu rupa-rupanya sudah lama meninggal dunia, dipecayai menjadi mangsa pembunuhan kejam

" habis tu, siapa yang bercakap dengan aku selama ni? " bulu roma anif meremang. bergegas dia pulang ke rumah berkemas dan bersiap-siap untuk berpindah. tak sanggup lagi rasanya tinggal di rumah "puaka" itu..

pengajaranya di sini
kita lau nak berpinda ke rumah baru tu kita kena lah siasat dulu latar belakang tu rumah
kita kena lah tahu tuan rumah yang nak di sewa tu
sekurang2nya kita baca lah doa selamat lau da pindah rumah

4 comments:

  1. akq ! saye copy this whole st0ry ! saye ade wat credit ! boleh rmi follow blog akq ! oke..?? thengs !

    ReplyDelete
  2. yup ! siasat dulu sebelum pindah jee :)

    ReplyDelete
  3. kalau cerita hantu Khalis tak baca..huuuu

    ReplyDelete
  4. khalis hehehehe kan jaluvsa da kata ni untuk pengetahuan je.. lau x baca pun tak apa

    ReplyDelete